חדשות

בס"ד


אנו מתפללים לשלומם של כל החיילים, השבויים, הנעדרים והחטופים, ומייחלים לבואם הביתה לשלום!

****


על חג הפורים, מנהגים, הליכות , פיוטים ומתכונים ראו בדף הבית.

כמו כן הבאנו מתכון מיוחד ומעודכן של חלוות ברנג'י מאת שף זאב יקותיאל


****

על הרב הגאון מנהיג העדה מולא מתתי'ה גרג'י זצ"ל, אשר נולד בחנוכה תר"ה והלך לעולמו בחודש כיסלו תרע"ח, ראו בכתבה בדף הבית. האזינו לדברי נינו אביגדור גרג'י על אודות סבו הגדול ומידותיו התרומיות

****

אנו מעלים לראשונה לאתר, את עבודת המחקר המרתקת  של זאב גול ז"ל, אודות קהילת יהודי הראת באפגניסטן. העבודה מקיפה את השנים 1839-1976 וכוללת בתוכה פרקים על ההיסטוריה, הפרנסה, בתי הכנסת, המנהיגות, העלייה לארץ ישראל ועוד.

המחקר נמצא בדף הבית, וכן ניתן גם ללחוץ כאן >>>

 ****

שיפוץ בית הקברות היהודי בהראט.  לחצו כאן

****

ראיון ביוטיוב עם הרב רפאל בקשי, גבאי בית הכנסת "ישועה ורחמים" על יהדות אפגניסטן. לחצו כאן

****

לשאלות הגולשים - האתר אינו מעניק מילגות

בֵּפָארמָאִיין! ברוכים הבאים!
אתר האינטרנט של יהודי אפגניסטן בארץ ובתפוצות מחדש את פניו. במשך  שנות פעילותו עלו לאתר כתבות, תמונות והקלטות, המתעדות את סיפורה הייחודי של העדה, מורשתה ההיסטורית, תרבותה הרוחנית והחומרית, אנשי המופת שחיו וחיים בה, מחזור האדם ומחזור השנה, ומנהגיה הייחודיים של הקהילה.  
מערכת האתר שואפת לראות את יהודי אפגניסטן לדורותיהם לוקחים חלק פעיל באתר ומחוצה לו, וזאת כדי להקנות לדורות הבאים את הערכים ואת מסורת האבות והאימהות של קהילתנו. בכוחות משותפים ננחיל לדורות הבאים את המורשת המפוארת והארוכה של יהדות אפגניסטן בכלים בני הזמן הזה. 
האתר פתוח לכול – לבעלי עניין ולבני הקהילה כאחד. בני העדה בארץ ובחו"ל ומשפחותיהם, אתם מוזמנים להיכנס לאתר, ליהנות מהמידע המובא בו ולהיות שותפים בהעשרתו של האתר בידיעותיכם ובסיפוריכם האישיים.
אנא כתבו אלינו ושלחו חומר כתוב ותצלומים לכתובת המייל: afghanimcenter@gmail.com   
זאת ההזדמנות להודות למוזיאון ישראל, ירושלים, ולמרכז לאמנות יהודית, האוניברסיטה העברית בירושלים על שאִפשרו לנו להשתמש בתמונותיהם באתרנו. 
שלכם בכבוד ובברכת שלום
מערכת האתר





עבודת מחקר: קהילת יהודי אפגניסטן מאת זאב גול ז"ל

עבודת מחקר מרתקת ומאלפת  זו נכתבה ע"י  זאב גול ז"ל חבר קיבוץ צובה, אחיו של אריה גול שהיה היו"ר הראשון של אתר יהודי אפגניסטן. העבודה נכתבה במסגרת לימודיו האקדמיים ומקיפה את כל תחומי חייהם של קהילת יהודי הראת באפגניסטן, כולל יחסיהם עם שכניהם המוסלמים. המקורות הכתובים היו דלים וזאב ראיין גם הראתים רבים לצורך מחקרו.

קראו עוד>>

חג פורים


הליכות החג, המנהגים באפגניסטן, "קוראי מגילה" בפי כמה קוראים,

מתכונים ותמונות וזכרונות. כותבים הרב רפאל בצלאל, בן-ציון יהושע, אהרון בצלאל ועוד. מתכון מיוחד של חלוות ברנג'י מאת זאב יקותיאל. בתמונה ביצים צבועות לפורים, מנהג יהודי אפגניסטן. צילם אריה אליאסף.

   לחץ כאן>>


הרב ומנהיג הקהילה
מולא מתתי'ה גרג'י זצ"ל

אחד מדמויות ההוד שהאירו את שמי יהדות אפגניסטאן היה כבוד מו"ר הרב מולא מתתיה גרג'י, רב פעלים לתורה ולתעודה. מנהיג, מורה צדק ומרביץ תורה בעיר הראת. ספריו הידועים "קורות זמנים" ו"ענג לשבת". נולד ביום ב' דחנוכה, תר"ה, נפטר בי"ד בכסליו תרע"ח. הקשיבו בכתבה לדברים שנשא לכבודו נינו אביגדור גרג'י.

לחצו כאן>>>

הבוחצ'ה - סיפור משפחות

צאצאי יפה ומישאל גול

 סיפורם של משפחות גול, יקותיאל, גדליהו, בצלאל, רבי, רדן וסגל,
מגולגל בתוך בוחצ'ה אפגני אותו הכינו כמה מבני השבט המפואר
 
לחץ כאן>>>


Share by:
***